ZON-lesprogramma
Het ZON-programma is anders dan het lesprogramma in onze reguliere groepen. Het bestaat uit de volgende onderdelen:
* ZON opkomst
Tijdens de start van de dag is het belangrijk om het brein te activeren, waardoor je beter kunt gaan leren. Daarom kiezen de kinderen tijdens de ZON-opkomst onderwerpen zoals strategisch denken, creativiteit, zelfvertrouwen, etc.). Coaches begeleiden dit proces.
* Levensbeschouwelijke vorming
Aan de hand van de verhalen vanuit Kind op Maandag.
![]() |
* Leren-leren
Met het “leren leren” oefenen de kinderen regelmatig. Zij worden daarbij gecoacht door zowel de leerkracht als de leraarondersteuner. Kinderen ontwikkelen zelfvertrouwen wanneer ze naast ‘gewoon leren’ ook leren hoe ze moeten leren en hoe ze hier gemotiveerd in kunnen worden. Wanneer kinderen hun leerproces presenteren ligt de nadruk op het proces, de inzet en het hanteren van een groeimindset, er wordt geen cijfer gegeven.
* Pauze en buitenspel
Beweging is belangrijk voor zowel een gezonde lichamelijke ontwikkeling als voor het leerproces. Er wordt ook 1x per week bewegingsonderwijs gegeven.
* Leren en ontwikkelen met verschillende vakgebieden
De kinderen zijn gestructureerd en op eigen (groeps)niveau aan het werk. Leren en ontwikkelen gaat over het aanleren van lezen, spellen, schrijven, Engels en rekenen op een gepersonaliseerde manier. Op basis van persoonlijke doelen en eigen reflectie zorgen de leerlingen – samen met de coaches – dat ze in hun eigen portfolio hun ontwikkeling zichtbaar maken. Kinderen kunnen samenwerken, maar kunnen ook individueel werken. Ze kunnen gebruik maken van verschillende materialen. Instructie wordt soms individueel, soms aan de groep gegeven.
* Ontwerpend / onderzoekend leren
Er wordt in de middag aan projecten gewerkt, gericht op wereldoriëntatie en burgerschap.