Kwaliteitszorg
Kwaliteitscultuur van hoog niveau
In het laatste onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs beoordeelde zij onze school met een Voldoende. Op de onderdelen Pedagogisch klimaat en Kwaliteitscultuur kregen wij zelfs het oordeel 'Goed'. Met gedegen plannen en evaluaties zorgen wij dat ons onderwijs van hoog niveau blijft.
De kwaliteit van onze school peilen we met regelmaat onder onze ouders, leerlingen en personeel. We vragen hen naar hun tevredenheid op verschillende onderwerpen. Zo weten we wat ieder goed vindt gaan en wat men anders wil. Ook bekijken we geregeld lessen van elkaar, zodat we elkaar scherp houden op onze afspraken en onze didactiek. Verder hebben wij in ons team een aantal kwaliteitsteams, die als taak hebben jaarlijks op hun deelgebied de school een kwaliteitsimpuls te geven. Wij nemen ook ieder jaar onder het personeel quickscans af over verschillende aspecten van ons onderwijs. Analyses en actiepunten hieruit plaatsen wij in nieuwsbrieven en op onze website. Meer informatie over de onderwijskwaliteit van cbs Oranje Nassau kunt u in ons schoolplan lezen.
Oudertevredenheid
In juli 2019 namen wij onder onze ouders/verzorgers een oudertevredenheidspeiling af en scoorden gemiddeld een 7. Dat is een cijfer waar we voor nu tevreden mee zijn, maar dat ons ook aanmoedigt om te kijken waar we nog iets kunnen verbeteren. De volledige rapportage van de peiling is met de MR gedeeld en ligt ter inzage bij de directie. Van deze rapportage hebben wij een analyse gemaakt en enkele actiepunten opgesteld.
Kwaliteitsmetingen
Jaarlijks voeren wij onder ons team kwaliteitsmetingen uit onder ons team op verschillende onderdelen. Van de uitkomst ontvangen wij een rapportage met vergelijkingsscores met andere scholen en een landelijk gemiddelde. Van de uitkomst maken wij een analyse en stellen wij waar nodig actiepunten op die wij inplannen in jaarplannen. Wij bespreken de uitkomsten uitvoerig in het team en de MR.
- De rapportage van 2020 is hier te lezen. Deze bevat de onderdelen leertijd, schoolklimaat, contacten met ouders, beroepshouding, taalleesonderwijs en burgerschap & sociale integratie.
- De rapportage van 2019 is hier te lezen. Deze bevat de onderdelen kwaliteitszorg, zicht op ontwikkeling, ICT, rekenonderwijs en inzet van middelen.
Leerlingmonitor sociale veiligheid
Twee keer per jaar vullen onze leerkrachten voor alle leerlingen een veiligheidsmonitor (ZIEN) in. In groep 5 t/m 8 vullen de leerlingen ook zelf een vragenlijst in. Zo monitoren wij of de leerlingen zich veilig voelen op school. De gemiddelde scores van afgelopen schooljaar 2018-2019 en afgelopen schooljaar staan in onderstaande tabel:
Onderdeel | Score 2018-2019 | Score 2019-2020 |
Welbevinden | 3.17 (dat is vaak zo) | 3.26 (dat is vaak zo) |
Pestbeleving | 3.58 (dat is soms zo) | 3.61 (dat is soms zo) |
Veiligheidsbeleving | 3.28 (dat is vaak zo) | 3.39 (dat is vaak zo) |
Aan de hand van deze gegevens maken wij steeds nieuwe plannen om het welbevinden en de veiligheidsbeleving van onze leerlingen zo hoog mogelijk te krijgen en de pestbeleving naar nul. Hoe wij dat doen leest u onder meer hier.