Soms is het nodig om de voortgang in de ontwikkeling te volgen door het afnemen van genormeerde toetsen. Dit doen wij vanaf groep 3 met enige regelmaat bij verschillende vakken. Daarnaast maken wij gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). Hiermee volgen we de ontwikkeling van de leerlingen gedurende de jaren dat zij op de basisschool zijn. Het geeft daarnaast een goed beeld van het uitstroomniveau van elke leerling. Om deze ontwikkeling in beeld te krijgen, maken de kinderen elk half jaar een aantal volgtoetsen.
Ons leerlingvolgsysteem
Vanaf groep 3 maken de leerlingen twee keer per jaar toetsen voor het leerlingvolgsysteem. Scholen van Oranje gebruikt daarvoor de toetsen van Dia-LVS voor rekenen, begrijpend lezen, woordenschat en spelling. Voor technisch lezen gebruiken wij de Drie Minuten Test (woordjes) en AVI-leesteksten.
Dia meet je groei
De toetsuitslag laat zien wat de volgende stap in het leerproces van elke leerling moet zijn. Leerlingen zien zelf op de Dia-groeiliniaal hoe ver ze al zijn. Dit werkt enorm motiverend. De diagnostische toetsen laten bovendien zien wat ieders sterke en ontwikkel punten zijn. Zo worden volgtoetsen ‘groeitoetsen’. De Dia-groeiwijzer, het digitale systeem, brengt de groeimogelijkheden van iedere leerling in beeld. Hiermee kunnen we beter inspelen op de individuele leerbehoeften van leerlingen. Zo laten we iedere leerling groeien. We hebben ook in beeld in hoeverre kinderen zich verhouden tot de wettelijk vastgestelde referentieniveaus.
Dia houdt rekening met verschillen
Diatoetsen zijn adaptieve toetsen. Ze sluiten aan bij het niveau van de leerlingen, waardoor zij zich capabel voelen om de toets te maken. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen en zijn gemotiveerd om te groeien. Tijdens de toets wordt de vraagstelling tussentijds aangepast aan het niveau van de leerling. Hierdoor worden vragen iets makkelijker of moeilijker aangeboden. Door de korte, digitale afname en begrijpelijke vraagstelling kunnen leerlingen zich goed concentreren. Leerlingen kunnen een vraag overslaan en later beantwoorden en er wordt steeds één vraag op het scherm weergegeven. Daarnaast bieden de toetsen diverse aanpassingen voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, zoals het gebruik van een voorleesfunctie. Ook zijn scores niet langer gekleurd van blauw/groen naar oranje/rood. Dit gaf kinderen nog weleens ten onrechte een gevoel van goed/fout of hoog/laag, terwijl het vooral interessant is hoe het kind zelf ontwikkelt en hoe tevreden ieder daarmee is, zonder er zo’n label op te plakken.
Dia helpt ons onderwijs groeien
Met de Diatoetsen werken wij tevens aan een professionele cultuur waarin het vanzelfsprekend is om schoolbreed naar resultaten te kijken en er met elkaar over in gesprek te gaan. Dat biedt aanknopingspunten voor het verbeteren van de leerresultaten, de pedagogische en didactische vaardigheden van de leraar, en de organisatie van het onderwijs. Digitaal en adaptief toetsen neemt bovendien een hoop administratief werk uit handen van de leerkracht; toetsen kopiëren, doortoetsen en nakijken is niet meer nodig. Dia maakt ook een eerste analyse waar de leerkracht vervolgens mee verder kan.