Zorg & ondersteuning

Ieder kind is uniek en ontwikkelt zich ook uniek. Soms is daarbij wat extra zorg of ondersteuning nodig. Onze school kan zelf veel ondersteuning bieden of dit helpen organiseren. Onze intern begeleider is hierin een belangrijke schakel. Zij helpt leerkrachten, kinderen, ouders en externe deskundigen om de zorg of ondersteuning goed te regelen. Ook is er voor ouders én kinderen een schoolmaatschappelijk werker. Klik op onderstaande knoppen of scroll verder naar beneden om meer hierover te weten te komen.

De intern begeleider (IB-er)

Bij ons op school is Tineke van der Ven de intern begeleider. Zij is de spil in de zorg en begeleiding op onze school. De IB-er houdt nauwlettend de (onderwijskundige) zorg van alle leerlingen op school in de gaten. N.a.v. groepsuitslagen van cognitieve en sociaal-emotionele toetsing bekijkt zij onder andere wat verbeterpunten van ons onderwijs zouden kunnen zijn. Ook is de IB-er met regelmaat betrokken bij de (warme) overdracht vanuit peuteropvang richting school.

Voor vragen kunt u mailen naar IB@oranjenassauschool.nl

Tineke van der Ven
Intern Begeleider

Werkdagen: Maandag, dinsdag en donderdag
Email:IB@oranjenassauschool.nl

Schoolmaatschappelijk werk

Bij onze schoolmaatschappelijk werker (SMW-er) Jip Gijsberts kunt u [leerling en ouder/verzorger] terecht met al uw vragen over opvoeden, opgroeien en andere zaken binnen uw gezin. De SMW’er is een vraagbaak op het gebied van:

• opgroeien (vriendschap, seksualiteit, vrije tijd, sociale media etc.)
  • ontwikkeling van uw kind
  • gezin (relaties en opvoeden etc.)
  • gezondheid (sport en beweging, algemene vragen over gezondheid)

Mocht u behoefte hebben aan specifieke ondersteuning, dan schakelt zij direct met haar collega's van het Sociale Team en Jeugdteam, zodat u snel de juiste ondersteuning ontvangt. Het verzoek om individuele ondersteuning van een leerling op sociaal-emotioneel gebied kan ook door een van de leerkrachten of intern begeleider (IB@oranjenassauschool.nl) worden gedaan. Klik hier voor meer informatie of neem direct contact op. De contactgegevens staan hieronder:

T 06-89990379

E centrum@swtdordrecht.nl

Kantoor: Bankastraat 10 | 3312 GD Dordrecht

T 078 221 02 00 | centrum@swtdordrecht.nl

Extra ondersteuning

Scholen moeten in ieder geval aan alle leerlingen de basisondersteuning bieden. Dit is de ondersteuning die alle scholen binnen het samenwerkingsverband (in de regio) bieden. De scholen in het samenwerkingsverband maken hierover onderling afspraken. Het gaat bijvoorbeeld om hulp voor leerlingen met dyslexie, aanpak (ter voorkoming van) gedragsproblemen en extra begeleiding aan leerlingen die een meer of minder dan gemiddelde intelligentie hebben.

Ondersteuningsteam (OT)

Sommige kinderen hebben meer zorg nodig dan andere kinderen, simpelweg omdat zij grotere problemen hebben. Deze kinderen kunnen worden aangemeld bij het Ondersteuningsteam. In het ondersteuningsteam zitten de schoolarts, de orthopedagoog en de begeleider passend onderwijs vanuit het samenwerkingsverband, de Ouder-Kind Coach, de intern begeleider (voorzitter), de directeur en de groepsleerkracht van uw kind.Doordat er experts vanuit verschillende gebieden in het ondersteuningsteam zitten, kan er een doelgericht plan voor uw kind opgesteld worden. In het ondersteuningsteam wordt uw kind alleen besproken als u daarvoor toestemming geeft.

Ontwikkelingsperspectief

De school maakt een ontwikkelingsperspectief voor alle leerlingen die begeleiding krijgen bovenop de basisondersteuning. Hierin beschrijft de school de onderwijsdoelen voor die leerling. Klik hier voor meer informatie over hoe wij passend onderwijs vormgeven voor onze leerlingen.

Passend onderwijs

Met passend onderwijs wil de overheid o.a. bereiken dat:

• alle kinderen een plek krijgen die past bij de onderwijsondersteuningsbehoefte;
  • een kind naar een gewone school gaat als dat kan;
  • een kind naar het speciaal onderwijs gaat als intensieve begeleiding nodig is;
  • scholen de mogelijkheden hebben voor onderwijsondersteuning op maat;
  • de kwaliteiten en de onderwijsbehoefte van het kind bepalend zijn, niet de beperkingen;
  • kinderen niet meer langdurig thuis komen te zitten, omdat er geen passende plek is om onderwijs te volgen.

Zorgplicht

Scholen moeten ervoor zorgen dat een kind dat extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft, altijd een passende plek krijgt. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. Dit geldt voor kinderen die op school zitten en kinderen die worden aangemeld. De school zoekt in overleg met de ouders een passende plek. Dit kan zijn:

• de eigen school;
  • een andere gewone school als de school van keuze de benodigde hulp niet kan bieden;
  • een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs.

Schoolondersteuningsprofiel

In ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) leest u welke basisondersteuning en extra ondersteuning wij op onze school kunnen bieden. Dit SOP is samengesteld met instemming van onze MR.